Garantie schilderwerk.

Als u uw woning van binnen of van buiten laat schilderen door een professionele schilder dan wilt u natuurlijk ook graag garantie krijgen op het schilderwerk. U wilt niet na een jaar ontdekken dat het schilderwerk erg slecht is gebeurt en er opeens rottende delen naar boven komen bijvoorbeeld.

Het lezen van de garantieregeling is daarom van groot belang. Het is belangrijk om te weten wat er wel en wat er niet onder deze regeling van de schilder valt.

Een goede schilder geeft garantie!

Natuurlijk zegt de garantieregeling schilder ook wat over de schilder zelf. Zo zal de schilder graag een garantie op zijn werk geven als hij weet dat hij perfect werk levert. Een schilder die geen garantie geeft is natuurlijk snel geneigd om ook minder goed werk te leveren. Hij hoeft immers geen nazorg te geven of te bieden. Op de lange termijn zal hem dit natuurlijk opbreken. Echter voor u kan het vervelend zijn als hij uw woning of bedrijfspand komt schilderen.

De garantie van 2 jaar op het totale schilderwerk buiten, geldt voor;

  • zakkers (verf druppels) en vergeten plekken
  • onthechting (als het verf los laat)
  • bladders (ook wel blazen of blaren in de verflaag genoemd).
  • Als het glas niet goed is afgekit valt dit onder de garantie. Belangrijk is wel dat het raam zowel aan de binnen- als buitenzijde is geschilderd.
  • Verf heeft 6 a 7 weken nodig om volledig uit te harden. Ramen wassen raden wij af in deze periode (i.v.m. rubber/metaal van de trekker en bepaalde schoonmaakmiddelen)
  • Helaas kunnen wij geen garantie geven op vliegjes die in de lak vliegen. Evenals rond dwarrelende stof, blaadjes en pollen die tijdens het lakken in de (aflak) verflaag waaien. Ons advies is dan ook: Laten zitten tot de verf goed uitgehard is ( een aantal weken!) en dan zachtjes met een droge doek eraf wrijven. Dan heb je hier geen of minimale schade van.
  • In de nieuwe hardhouten kozijnen komt het nog wel eens voor dat door de combinatie van de nieuwe soort lakken en een warme temperatuur, gasvorming ontstaat. Dit zijn minuscule belletjes die ook weer kapot springen, waardoor er een heel klein rondje ontstaat. Dit is totaal niet schadelijk voor het houtwerk en gaat ook niet ten kosten van de bescherming voor het houtwerk. Wij houden tijdens de werkzaamheden altijd rekening met dit soort factoren maar kunnen hier geen garantie op geven. Even als de onverwachtse regenbuien (die bijv. niet gemeld zijn bij o.a. Buienalarm). Waardoor het schilderwerk deels kan verregenen.
  • Op het houtwerk zelf word geen garantie gegeven. Dit houdt in dat wanneer hout extreem gaat scheuren, dit niet op te vangen is door de verflaag.
  • Nieuwe kozijnen, die door ons zijn geplaatst, zit 10 jaar garantie op het houtwerk. Deze word opgeleverd in een zijdeglanzende grondverf waar 1 jaar garantie op gegeven word. Laat ze na een jaar geheel in een goed verfsysteem zetten.
  • Ook geven wij geen garantie als vocht de mogelijkheid heeft om van binnenuit naar buiten te trekken. Dit houdt in dat wanneer het binnen schilderwerk in slechte staat is. Het vocht (condens) kan door kieren en scheuren in het hout trekken. Door de warmte van de zon zal het vocht verdampen en zal naar buiten willen. Dit zal het buitenschilderwerk aantasten.

Niets is zo vervelend dan dat het opgeleverde schilderwerk na oplevering toch niet helemaal aan uw verwachtingen voldoet. Dat kan zowel kort of lang na de oplevering voorkomen.

Mocht u om wat voor reden dan ook niet tevreden zijn over het opgeleverde schilderwerk, dan vernemen wij dat graag van u.
Niets is voor ons namelijk belangrijker dan een tevreden klant!

Wij komen dan ook graag bij u langs om het schilderwerk, waar u niet tevreden over bent samen te bekijken en waar mogelijk tot een oplossing te komen.

Belangrijke punten bij het schilderwerk…

Plamuren / Repareren

Plamuren doe je om 2 redenen: 1 om te zorgen dat de verbindingen dicht zijn en er dus geen water bij het hout kan komen en 2 om het mooier/ strakker te maken.

De verbindingen en scheuren moeten aan de buitenzijde met een flexibel epoxysysteem worden behandeld. Eerst worden naden open gefreesd tot er alleen nog gezond hout zichtbaar is. Het hout wordt geïmpregneerd met vloeibare epoxy voor de hechting en later dicht geplamuurd met epoxy. Hiermee is krimp en uitzetting van ongeveer 1 mm opgevangen. Bij krimp zal de plamuur iets inklinken en bij uitzetting iets opbollen, het beweegt mee met het hout. Het belangrijkste is dat het waterdicht blijft.

Als er meer krimp is dan gebruikelijk zal uiteindelijk ook de epoxy openspringen. Als dit gebeurt op het punt waar deze het hout raakt valt dit onder de garantie. Er is dan geen voorlijm gebruikt of goed gefreesd. Als hij midden in de plamuur breekt is er teveel krimp en valt dit niet onder de garantie.

De kwaliteit van het hout bepaalt in grote mate de krimp. Op vuren hout aan de buitenzijde zit geen enkele garantie.

De 2e reden om te plamuren is het verfraaien van het uiterlijk. Dit heeft geen invloed op de kwaliteit maar zorgt wel voor een mooi uiterlijk. Bij goedkoop schilderwerk wordt dit niet of minimaal gedaan. Zorg dat dit apart in de offerte vermeld staat. Na oplevering kunt u geen aanspraak garantie meer op maken.

Bij nieuwe huizen wordt gebruik gemaakt van hardhout, oude huizen Grenen. Hier is een nerf structuur in te zien. Na het schilderen blijft de structuur van het hout zichtbaar. Dit is vooraf  te plamuren maar zal vooraf als optie apart met de schilder moeten worden besproken en berekend. U mag er wel vanuit gaan als u 10 deuren of kozijnen hebt die al geplamuurd zijn en er komt een 11e nieuwe bij dat deze volgens bestaand schildersysteem hetzelfde wordt als alle andere.

Onderhoud

Gelet op bovenstaande is het dus belangrijk om regelmatig het schilderwerk te laten controleren. Hiermee kunt u de garantie verlengen.

Onderhoudsplan:

  • 1ste jaar –   Laatste Schilderbeurt* (start onderhoudscyclus)
  • 3de jaar –   Inspectie & waar nodig bijwerken
  • 6de jaar –   Schilderbeurt
  • 8ste jaar –   Inspectie & waar nodig bijwerken
  • 10de jaar – Grote inspectie & vernieuwen onderhoudsschema.

*Afhankelijk van de belastinggraad, de kleur en zonlicht op het schilderwerk, de constructie en beglazingsysteem. Het ene raam zal iets meer onderhoud nodig hebben als het ander.

Kort samengevat

Als de schilder begint moet de ondergrond droog zijn. Het hout mag niet meer dan 18% vocht bevatten. Alle bewegende delen moeten worden afgedicht met een flexibel epoxysysteem. Alle naden dicht kitten en niet te dun anders kan hij de komende jaren geen krimp opvangen. vetvrij maken en schuren of matteren.

Vanaf kaal hout moet er of een 2 laagsysteem EPS of een 3 laags systeem met grondlak, Voorlak en aflak op zitten.

Als voorstaande niet gebeurt is het geen professioneel schilderwerk en zal zich al binnen enkele maanden de eerste problemen gaan verschijnen. Over het uiterlijk (optisch) zal er per schildersbedrijf een groot verschil zijn. Dit staat nooit goed in de offerte maar geeft wel teleurstelling achteraf.

Bij Opmeer Schilder- & Afbouwbedrijf  wordt het, tenzij anders afgesproken, altijd mooi werk.

Onze Schilder Producten waar wij mee werken zijn o.a. van:

  • Sigma
  • Sikkens
  • Polyfilla
  • den Braven
  • Repair Care